Hrají čtyři hráči se speciálními tarokovými kartami, kterých je celkem 54.
Všechny barvy mají po čtyřech figurách (král, dáma, kaval, kluk) a čtyřech dalších kartách. Černé barvy mají karty s čísly 10, 9, 8 a 7. Červené barvy mají karty s čísly 1, 2, 3 a 4.
Pořadí karet podle velikosti je pro černé barvy (od nejvyšších) král, dáma, kaval, kluk, 10, 9, 8, 7. Pro červené barvy je pořadí král, dáma, kaval, kluk, 1, 2, 3, 4.
Na začátku hry se rozdávající určí zpravidla losem, nejčastěji stylem "malá dává", neboli každý hráč si sejme z balíčku část a ten, kdo má nejnižší kartu rozdává.
Místa u stolu si hráči vybírají od nejvyšší karty k nejnižší.
Za skládání karet po předchozí hře je zodpovědný zadák. Karty nemíchá, může je jen párkrát přeložit.
Rozdává se proti směru hry (=proti směru hodinových ručiček). Hráč po pravé ruce zadáka, který obvykle dostane karty jako první, je předák.
Složené karty nabídne zadák hráči sedícímu naproti k přeložení. Tento hráč buď balíček jedenkrát sejme (zřetelně oddělí alespoň dvě karty), nebo jej poklepe.
A) Byl-li balíček přeložen, rozdá zadák tak, že nejprve položí šest karet do talónu (v pořadí, jak jsou v balíčku, nesmí je nijak míchat) a poté rozdává proti směru hodinových ručiček po šesti kartách každému, až rozdá vše.
B) Balíček byl poklepán:
1) ABELES : předák řekne Abeles a rozdávající dá šest karet do talonu, šest karet předákovi, ostatním všem po dvanácti a zbylých šest opět předákovi.
2) POŘADÍ : Předák si vybere, kterou dvanáctici chce a potom si po směru rozdávání (tj. proti směru hodinových ručiček) volí i ostatní hráči pořadí. Rozdávající rozdá první talón a pak rozdává dvanáctice tak, jak si hráči vybírali.
3) PO ŠESTI : předák řekne „Po šesti“, a zadák rozdá, jako by nebylo poklepáno.
Zadák je povinen rozdávat karty vždy ve vodorovné poloze nad stolem a v dohledu všech hráčů.
Hráč nesmí kartu s talonu odmítnout.
Není vyloučené hlásit Pagáta, přestože jej nemám, jsem-li například přesvědčen, nebo z předchozích hlášek vím, že spoluhráč má Pagáta (ohlásí-li např. Trultaročky). Tedy Pagáta může hlásit jeden a uhrát druhý ze spoluhráčů. To neplatí pro druhou povinnost - pro její vydražení musí mít vydražitel Pagáta na ruce!
Někdy se hraje pravidlo, že Pagát musí být vždy poslední Tarok, který opustí ruku.
Pagát znamená sebrat poslední štych nejnižším Tarokem. Lze jej neuhrát některým z těchto způsobů:
1) Hráči nezůstanou Taroky a je nucen vynést Pagáta dříve než ve dvanáctém štychu
2) Protihráči zůstane Tarok na poslední štych a Pagáta přebije.
3) Spoluhráči zůstane Tarok na poslední štych a Pagáta přebije.
Placení Pagáta (= též při druhé povinnosti):
Pokud strana uhraje nehlášeného Pagáta získá 5 očí, pokud neuhraje tak 5 očí platí.
Pokud strana uhraje hlášeného Pagáta, získá 10 očí a navíc si rozdělí Žida. Aby žid nezůstal na suchu, okamžitě do něho opět přispějí všichni hráči po 10 očích.
Pokud strana hlášeného Pagáta neuhraje, platí 10 očí a navíc zdvojnásobí Žida.
Někdy se hraje, že pokud neuhraju hlášeného Pagáta a soupeř jej kontroval, tak si soupeř rozebere žida a já platím 10 očí a doplním žida na dvojnásobek původní hodnoty.
Někde se počítá za nehlášeného 10 a za hlášeného pagáta 20 očí + pravidlo o židu.
Někde se pagát na Třetí a šesté povinnosti počítá za dvojnásobek
Ucho znamená sebrat předposlední štych tarokem II a navíc uhrát Pagáta.
Za nehlášené Ucho počítám 10 očí a za hlášené 20 očí. Někde se počítá 20 a 40 očí.
Pokud uhraju Ucho i Pagáta, nebo uhraju Pagáta ale Ucho ne, počítám si oči za každou hlášku zvlášť.
Pokud ale neuhraju Pagáta, Ucho si vždy odečtu (i když jsem je uhrál).
Valát znamená uhrát všechny zdvihy ve hře. Je možná spolupráce. Znamená to, že pokud spoluhráči společnými silami získají všechny štychym jedná se o Valáta, přestože tyto štychy neuhrál jeden hráč samotný.
Pokud strana uhraje nehlášeného Valáta, násobí 2/* hru, na hlášeného Valáta 4* hru.
Někde se ještě počítá na druhých *4/*8, na třetích *6/*12, u sola *8/*16.
Někde se počítá tichý Valát za určitý počet očí (obvykle 10 až 20) a hlášený za dvojnásobek. Někde se v tomto případě ještě násobí na druhých *2, třetích *3 a u sola *4.
Jedním z důležitých instrumentů ve hře je Žid. Na počátku do něho každý vloží 10 očí. Za určitých okolností dojde k tomu, že někdo Žida vybere. Potom je znovu naplněn po 10 od každého a jede se dál.
Spáchá-li některý z hráčů renonc, může být potrestán pokutou např. 20 očí, kterou také neplatí ostatním, ale do Žida - má-li štěstí, vybere si ho sám.
Hraje se na štychy, proti směru hodinových ručiček.
První kartu vynáší vždy předák, další vždy ten, kdo bral předchozí štych
Nemusí se přebíjet (s výjimkou Varšavy).
Přiznává se barva (Musím hrát stejnou barvu, jako byla nesena. Byl-li nesen Tarok, musím hrát také Tarok.)
Nemám-li příslušnou barvu, musím hrát Tarok (= něco jako trumf v jiných karetních hrách)
Nemám-li ani Tarok, mohu hrát libovolnou jinou kartu dle svého uvážení.
Každý hráč si své sebrané štychy shromažďuje před sebou na stole, rubem vzhůru.
Každý může během sehrávky nahlédnout do posledního odehraného štychu, ale nikam jinam!
V rámci urychlení hry je
možné při brání zdvihu a následném výjezdu nejprve vyhodit kartu nového štychu
a teprve poté sebrat předešlý zdvih (při hře Varšava je nutné splnit doplňující
podmínky popsané níže). Vynesenou kartu na stůl (i když vypadla), již nelze
vrátit zpět.
Pokud si je hráč jistý, že hru dohrává, může položit karty na stůl. Pokud však
existuje jakákoli, byť pouze teoretická šance, že tomu tak není, zaplatí hráč
za renonc a hru nemůže vyhrát.
Každá strana si spočítá dosažené oči. Finanční hodnota za 1 oko nad hranici 35
očí se počítá podle vydražené hry. V případě, že obě strany napočítají 35 očí,
tedy dojde k tzv. "remíze", pak se za hru neplatí nic a platí se
pouze za případné základní a výběrové hlášky.
Pokud se zjistí chyb v rozdání před začátkem hry (rozebráním talonu), zadák rozdá znovu bez postihu.
Po rozdání, ještě před rozdělením talonu, následuje licitace (dražba). Jejím smyslem je určit, kdo bude hrát a jaký typ hry. Hráči mají čtyři možnosti, kterým se říká povinnosti.
Podle složitosti jsou seřazeny vzestupně a označeny čísly 1 až 4 (první povinnost, druhá povinnost …) Liší se od sebe herními závazky (co kdo bude chtít uhrát) a rozdělením talónu.
První hlásí hru předák. Po něm se ke hře vyjadřují ostatní hráči v pořadí rozdávání (proti směru hodinových ručiček). Mohou ohlásit povinnost vyšší, nikoliv však stejnou nebo nižší. Nemá-li hráč zájem o vyšší hru, oznamuje to slovem „pas“, nebo „dobrý“. Nemá-li již žádný z hráčů zájem o vyšší povinnost, je licitace ukončena.
Po licitaci si hráči případně (v závislosti na vydražené povinnosti) dokoupí (rozeberou) karty s talonu a složí je.
Platí pravidlo, že vydražitel hry má povinnost před začátkem hlášení hlášek zkontrolovat, zda všichni hráči, kteří dokoupili kartu z talonu, mají správně složeno.
Po složení karet do talonu následují hlášky a to počínaje předákem a dále proti směru hodinových ručiček.
Po nahlášení všech hlášek následuje kontrování, vlastní hra a placení.
Stručná tabulka her:
Povinnost |
Hráč |
Rozdělení talónu |
Herní závazek |
1. |
Předák |
4/1/1 |
Hráč hraje s jedním spoluhráčem a jejich společnou snahou je získat co nejvíce bodů. První povinnost musí forhont hlásit automaticky. Nechce-li ji hrát, viz Varšava |
2. |
Kdokoli |
4/1/1 |
Hráč hraje se spoluhráčem a jejich snahou, kromě uhrání co nejvíce bodů, je uhrát poslední štych (herní kolo) Pagátem |
3. |
Kdokoli |
3/(3) |
Hráč hraje sám a jeho snahou je uhrát co nejvíce bodů |
4. |
Kdokoli |
--- |
Jako 3. povinnost, pouze s tím rozdílem, že hráč se nedívá do talónu a ten připadne protihráčům |
Hru hlásí jako první předák a musí být odsouhlasena ostatními hráči.
Předák ohlašuje hru slovem hraji s XIX. Jestliže má na ruce XIX volá XVIII, jestliže má i tu, volá XVII a pak XVI. Číslo nižší jak šestnáct volat nemůže.
Hráč, který má na ruce volaný tarok, hraje s předákem. Zbývající dva hráči hrají spolu. Volaný hráč nesmí dát nijak najevo, že volaný Tarok má.
Pokud má všechny volané Taroky na ruce (XVI až XIX), nebo pokud chce, může zavolat XIX a hrát tiché sólo (hraje sám proti třem), nebo musí hlásit vyšší hru (buď 3., nebo 4. povinnost).
Pokud předák nahlásí prozrazující hlášky, musí i ostatní hráči povinně nahlásit všechny své prozrazující hlášky.
Dělení talónu : vydražitel bere první čtyři karty, další hráč v herním pořadí pátou a třetí hráč šestou kartu. Poslední hráč (po pravici vydražitele) nedostane nic.
Hráč, který je druhý v pořadí může kartu odmítnout. Poté bere třetí hráč dvě karty, pokud je odmítne i ten, musí karty vzít poslední čtvrtý hráč.
Každý, kdo si bere kartu(y) z talónu, musí před započetím vlastní hry odložit stejný počet karet. Odložené karty se na konci hry připočítávají k výsledku strany hráče, který je odkládal.
Někde se na odmítnutí karet z talonu nehraje a musí se bezpodmínečně vzít každý hráč podle pravidel.
Nikdo nesmí za žádných okolností do talónu odkládat karty s bodovým ohodnocením 5 (krále ani karty z Trula). Pokud není jiná možnost, smí odložit do talonu Troky, ale položí je lícem nahoru.
Pokud licitující po vydražení dokoupí z talonu volaný Tarok (hrál by tedy sám), má právo hru složit a hra bude za
5 očí +/- prozrazující hlášení (někde se počítá zadarmo).
Můžeme se dohodnout na tzv. „povinné kontra“ = v případě, že hra není protistranou kontrována a není její součástí žádné zavazující hlášení, se hra nehraje a platí se 5 očí +/- prozrazující hlášení
V případě, že je hra hrána :
HODNOCENÍ : (uhrané oči-35) * případné kontrování +/- hlášení zavazující (* případné
kontrování) +/- prozrazující
Může hlásit kterýkoli hráč za předákem. Vydražitel musí mít na ruce PAGÁTA.
Hlavním cílem hry je vzít PAGÁTEM poslední štych. V případě dokoupení volané karty z talonu má forhont povinnost hrát sám, hru nelze složit. Jinak stejné jako první povinnost.
Někde se při dokoupení sama sebe povoluje hra složit a potom je za 20 očí +/- prozrazující hlášení (někde se počítá zadarmo)
Všichni hráči nahlásit všechny své prozrazující hlášky.
Možnou součástí hry je hraní Ucho (též UHO), jehož cílem je vzetí předposledního štychu tarokem č. II.
PAGÁTA, příp. další výběrové hlášky lze kontrovat každou zvlášť.
HODNOCENÍ : (uhrané oči – 35 +10 za hlášeného pagáta) * případné kontrování +/- zavazující
hlášky (* případné kontrování) +/- prozrazující hlášení
je hrou jednoho hráče proti třem zbývajícím. Na začátku si vydražitel vylepšuje svůj list trojicí karet z talonu a podle výběru příslušné trojice stanovuje kolikrát se budou po skončení hry násobit získané body ze hry nad hranici 35 očí.
Všichni hráči nahlásit všechny své prozrazující hlášky.
Rozebrání talónu je specifické :
V případě, že hra "na prvních" není kontrována, hra se nehraje a je za 5 očí +/- prozrazující hlášky
V případě, že je hra "na prvních"kontrována, nebo je její součástí některá z zavazujících hlášek nebo je hra "na druhých" nebo "na třetích", se hra hraje.
HODNOCENÍ : uhrané oči nad hranici 35 * případné kontrování *1 na prvních/ *2 na druhých / *3 na třetích +/- prozrazující hlášení +/- zavazující hlášení (* případné kontrování)
Někde se hra na třetích násobí jen 2, někde se hra ve třetích násobí 4*.
Ty karty, které licitující nechtěl, počítají se po skončení hry protihráčům.
Mám-li opravdu silné karty, je výhodné vytočit hru až na třetí - hra je nejdražší.
Při čtvrté povinnosti se na talón nikdo nedívá a na konci hry připadne protihráčům hráče, který si hru vylicitoval.
Někde se talón otáčí po odehrání prvního zdvihu.
Všichni hráči nahlásit všechny své prozrazující hlášky.
HODNOCENÍ uhrané oči nad hranici 35 * případné kontrování *4 +/- prozrazující hlášení +/- zavazující hlášení (* případné kontrování)
Někde se počet očí násobí 2, někde i 6*, nebo 8*.
Hraje se, pokud nikdo z
ostatních hráčů neohlásí vyšší povinnost než první a předák první povinnost
hrát nechce. Předák tedy odloží talón stranou (nedívá se na něj) a ohlásí Varšavu.
Žádné další hlášky se nepřipouštějí.
Při Varšavě platí
Někde se hraje, že v tomto případě zaplatí 20 (obvykle) očí ostatním hráčům a hra končí.
Teoreticky může dojít ke kolizi pravidel - například 4 a 6, má-li hráč v ruce pouze Monda a Pagáta a někdo vynese Škýze. V tomto případě má samozřejmě přednost pravidlo 6.
HODNOCENÍ : Každý hráč si spočítá kolik očí uhrál.a oznámí, zda při počítání "balíčku" nakonec zbyla jedna nebo dvě karty. Předák zkontroluje celkový součet dosažených očí. Mohou nastat tři situace:
Počítání zisku při Varšavě se hodně krajově liší. Někde se pouze platí a nic nezíská. Smyslem hry je potrestat hráče s dobrou kartou, který se neodvážil licitovat vyšší hru.
Za každého z hráčů, který uhraje 0, se násobí výsledek *2.
když má hráč 18 a více očí, hráč dává na stůl částku: |
Uhrané oči - 17 *2 |
Když hráč uhrál 17 očí, neplatí ani nezíská nic |
0 |
když hráč uhrál méně jak 17 očí, bere ze stolu částku: |
17 – uhrané oči |
Jiná varianta počítání - hráč který ohlásil Varšavu:
1) nahrál 15 a více bodů: platí každému z hráčů 40 očí a v případě, že některý z hráčů nemá zdvih, zaplatí mu 80 očí.
2) nahrál 35 a více bodů: zaplatí po 80 očích a hráči bez zdvihu 160 očí
3) nahrál méně než 15 bodů, zaplatí hráč, který nahrál nejvíce bodů (ale méně jak 35) každému 20 očí. V případě, že nahrál 35 a více bodů, platí po 40 očích a hráči , který neměl zdvih 80 očí.
Mají-li 2 hráči shodný počet bodů a mají nejvíc, platí oba podle výše uvedené sazby.
Hlášky jsou dvojího druhu – prozrazující (oznamující) a zavazující. Prozrazující hláška oznamuje stav karet hráče, který je za tuto informaci po konci hry odměněn = oči za hlášky prozrazující se vždy na konci hry
připočítají straně, jejíž hráč hlášku hlásil.
Prozrazující hlášky jsou malé (za pět očí), nebo velké (za 1 očí).
Někde se prozrazující hlášky počítají pouze vítězné straně a poražeé straně se počítají pouze Honéry.
Zavazující hlášky představují závazek hráče něco uhrát. Odměnu hráč (jeho strana) inkasuje pouze v případě, že závazek splní, v opačném případě naopak ztrácí.
Někde se nehlásí Barvy-Honéry, někde ani Barvy a Barvičky.
Jméno |
Vysvětlení |
Hodnota |
|
Hlášky prozrazující (oznamující) |
|||
Barvy |
List neobsahuje žádný Tarok |
10 |
|
Taroky |
List obsahuje nejméně 10 Taroků |
10 |
|
Trulhonery |
Trul + 1 král |
10 |
|
Královské honéry |
Hráč má všechny krále |
10 |
|
Barvy - Honéry |
Barvičky + 3 krále + 1 karta s Trula |
10 |
|
Trul |
Škýz + Mond + Pagát |
5 |
|
Honéry |
Čtyři karty s hodnotou 5, z toho nejméně 2 krále |
5 |
|
Barvičky |
Nejvíce dva Taroky v ruce |
5 |
|
Taročky |
Nejméně 8 Taroků v ruce |
5 |
|
Hlášky zavazující |
|||
Pagát |
Strana se zavazuje sebrat poslední štych Pagátem |
10 + Žid |
|
Pagát (nehlášený) |
5 |
||
Valát |
Strana se zavazuje uhrát všechny štychy |
4 * hra |
|
Valát (nehlášený) |
2 * hra |
||
Renonc, čili porušení pravidel, je:
Každá hra se vždy dohrává
(pokud se protistrana neshodne na jejím složení pro nemožnost danou hru
vyhrát). Hráč, který porušil pravidla, zaplatí vždy pokutu za každé uvedené
porušení pravidel ve výši 10 očí každému z ostatních hráčům a 10 oči do žida.
Tato základní sazba se navyšuje s kontrováním hry (2,4 či 8*). Pokud se
renonc vztahuje z zavazujícímu hlášení, navyšuje se podle kontrování
hlášení.
Hráč či strana, kteří porušili pravidla, nemohou získat jakoukoli platbu za
hru, i když ji případně vyhráli.
Hráč či strana (protivníci poškozovatele) v případě výhry inkasují příslušnou
platbu za hru. V případě prohry za hru nic neplatí.
Protivníkům poškozovatele platí hru poškozovatel sám, a to i za své případné spoluhráče.
Nutno připomenout, že renonc může způsobit vždy jen jeden hráč !
Flekování nastává po
proběhnutí kola hlášek. Zase, postupně v pořadí od předáka mají hráči možnost
se vyjádřit k veškerým závazkům. Flekovat začíná vždy protihráč. Má-li některý
z hráčů pocit, že protistrana svůj závazek nesplní, je oprávněn jej flekovat.
Tento úmysl dá najevo slovem "Flek", "Kontra" (také
"Větší" nebo "Lepší"). Flekem se zdvojnásobuje hodnota
závazku. Postižená strana má právo dát „Rekontra“ (také „Re“). Na to je možná
poslední odpověď Superkontra (též „Tuti“).
Je možné flekovat každý závazek zvlášť, a to jak ten, který plyne přímo z
vylicitované povinnosti (hra, případně Pagát), tak ze závazných hlášek.
Vzhledem k podstatě hlášek oznamovacích je není možno flekovat.
Někde se hraje na 5 fleků
:flek, reflek, super, resuper, mord.
Někdy se hraje pravidlo, že při stejném počtu 35 bodů prohrává ten, kdo dal
poslední flek.
Závěrečnou fází hry je počítání. Strana shromáždí všechny své získané štychy do jednoho balíčku a body počítá tímto způsobem: Vezme vždy tři karty, sečte jejich bodovou hodnotu a odečte dvě. Tuto sumu pak přičítá pro všechny trojice až do shlédnutí celého balíčku. Zbudou-li nakonec dvě karty, nebo pouze karta jedna, odečítá se vždy jeden bod (opět s výjimkou Varšavy, kdy se od samotné karty bod neodečítá). Součet bodů obou stran (bez hlášek) je vždy 70.
Příklady:
oko |
10 haléřů |
|
složená základní povinnost |
50 haléřů |
|
složená druhá povinnost |
2,-Kč |
|
malá hláška (honery,taročky,trul) |
50 haléřů |
|
velké hlášky ( taroky,trulhonery,král.h) |
1,-Kč |
|
hlášený pagát na zákl. a druhé pov. |
2,-Kč |
|
tichý pagát na zákl. pov. |
1,-Kč |
|
hlášený pagát na třetí (šesté) pov. |
4,-Kč |
|
tichý pagát na třetí (šesté) pov. |
2,-Kč |
|
hlášený (tichý) valát na základní a druhé povinnosti |
4,- (2,-) Kč |
|
hlášený (tichý) valát na třetí povinnosti: |
||
na prvních |
4,- (2,-) Kč |
|
na druhých |
8,- (4,-) Kč |
|
na třetích |
12,- (6,-) Kč |
|
na šesté povinnosti |
24,- (12,-) Kč |
|
Základní povinnost |
Body-35*0,1 Kč |
|
Druhá povinnost |
Body-35*0,1 Kč |
|
Třetí na prvních |
Body-35*0,1 Kč |
|
Třetí na druhých |
Body-35*0,2 Kč |
|
Třetí na třetích |
Body-35*0,4 Kč |
|
Solo |
Body-35*0,6 Kč |
|
Varšava (vítěz<15) |
Prohrál - nad 35 = 8,-/16,-, nad 15 = 4,-/8,- pod Vyhrál – nad 35 = 4,-/8,-, jinak 2,- / 4,- |
|
podle počtu fleků se hra násobí |
||
Doporučené zjednodušené placení sankcí typu Jedenáct:
1. Špatné rozdání |
|
2. Špatná hláška |
|
3. Špatné vynesení |
|
4. Nebarvení |
2-2:
1-3
V případě, že některý z hráčů zjistí, že někomu chybí nebo přebývá karta, je postup stejný jako při nebarvení. Varšava
|
Každá hra, ve které byla udělána chyba, se po zaplacení pokuty dohrává do konce !
Nehraje se na žida.
Základní taktické pokyny
Slovník :
Ábeles – druh rozdávání
Bank – viz žid.
Barvičky – malá hláška
Barvy – velká hláška
Body– viz oči
Dražba – viz. licitace
Druhá povinnost – druh hry
Figury
Forhont – viz. Předák
Honér – jiný název pro figuru „král“
Licitace (též dražba) – určení druhu hry
Mond – druhý nejvyšší Tarok s číslem XXI
Oči (též body) – fiktivní jednotka, určená pro jednodušší výpočet výhry. Po vypočtení celkové výhry v očích se tyto
přepočtou podle předem daného poměru na peníze (např. 1 oko = 1 haléřů)
Pagát – nejnižší Tarok s číslem I
První povinnost – druh hry (nejnižší hra)
Předák (též forhont) – hráč po pravici zadáka, který první draží hru a vynáší první kartu ve hře.
Renonc – porušení pravidel či hráčské kázně, špatné rozdání
Škýz – nejvyšší Tarok (XXII)
Štych – viz. zdvih
Talon
Taroky
Trul
Vydražitel – hráč, který vylicitoval nejvyšší hru.
Zadák – hráč, který rozdává karty
Zdvih (též štych)
Žid (též bank)